Köprü ve otoyol zamları Meclis’in gündemine geldi

“`html

İYİ Parti’den Köprü, Otoyol ve Tünel Ücretlerine Dair Öneri

İYİ Parti, köprü, otoyol ve tünel ücretlerinin artışlarının ekonomik ve sosyal etkilerini incelemek, enflasyonla mücadeleye uygun fiyatlandırma stratejileri geliştirmek ve vatandaşların alım güçlerini korumak adına grup önerisi sundu.

Bu öneriyi desteklemek için söz alan İYİ Parti Muğla Milletvekili Metin Ergun, şu ifadeleri kullandı:

  • Karayolları Genel Müdürlüğü, 13 Ocak 2025 tarihi itibarıyla köprü, otoyol ve tünel ücretlerinde %44’lük bir artış yapıldığını duyurdu. Bu, son yıl içinde gerçekleşen üçüncü zam olma özelliğini taşıyor. Örneğin, Boğaziçi Köprüsü’nde geçiş ücreti 47 liraya, Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nde 80 liraya, Osmangazi Köprüsü’nde 795 liraya ve 1915 Çanakkale Köprüsü’nde 790 liraya kadar yükselmiştir.
  • Bu zamlarla birlikte İstanbul’dan İzmir’e yapılan yolculuğun sadece köprü ve otoyol ücretleri 1.965 liraya ulaşmakta, yakıt masraflarıyla birlikte toplam maliyet 3.000 lirayı, gidiş dönüş için ise 6.000 lirayı geçmektedir.
  • Ayrıca, Muğla’daki Göcek Tüneli’nde de %400 oranında bir artışla geçiş ücreti 60 liraya yükselmiştir, bu da son bir yıl içinde yapılan 4. zamdır.
  • Geçtiğimiz yıl içerisinde, köprü ve otoyol geçiş ücretlerinin TL karşılığında %213, döviz cinsinden ise %160 oranında arttığı gözlemlenmiştir. Bu artış, resmi enflasyon oranlarından kat kat yüksektir ve ciddi ekonomik kayıplara yol açmaktadır.

Yüksek Enflasyon Sorunu

Türkiye, son dönemlerde yüksek enflasyonun etkisiyle zor günler yaşıyor. Enflasyonun temel sebeplerinden biri hükümetin aldığı ekonomik kararlardır. Ancak bu durumun sorumlusu olarak emekliler, memurlar ve asgari ücretlileri göstermek yanıltıcıdır.

Emeklilere ve asgari ücretlilere enflasyon farkı verirken oldukça tutumlu davranan iktidar, iş dünyasındaki müteahhitlere ve yandaş şirketlere her defasında cömert davrandığı görülmektedir. Hazine garantili projelerin maliyetleri oldukça yüksekken, bu köprülerin geçiş ücretleri de aynı oranda zamlanmaktadır.

Örneğin, Osmangazi Köprüsü’nün toplam maliyeti 2,8 milyar dolar iken, bu köprü için garanti edilen gelir 14 milyar dolardır. Sözleşmesine göre aracın geçiş ücreti 57 dolardır, bunun 22 doları vatandaştan, geri kalan 35 doları ise hazineden karşılanmaktadır.

Bu durum, halkın üzerindeki yükü hafifletmek yerine artıran bir politikadır; zira vatandaşların dayanacak gücü kalmamıştır.

Köprü Zamları ve Enflasyon İlişkisi

Yeni Yol Partisi Tekirdağ Milletvekili Cem Avşar, köprü ve otoyol ücretlerindeki artışların maaşlara etkisini değerlendirerek şunları kaydetti:

  • Bu hizmetlerin bedeli olarak vatandaşın cebinden ne kadar para çıkıyor? Durum ortada; yap-işlet-devret projeleri oldukça pahalıya mal olmaktadır.
  • 31 Aralık 2023 tarihini göz önünde bulundurduğumuzda, son bir yıl içinde beşinci zam gerçekleştirilmiştir. Asgari ücrette %30, memur maaşlarında %11,5, emeklilerde %15,75 oranında artış yapılmasına karşın, Karayolları Genel Müdürlüğü %40 oranında zam açıklamıştır.
  • Cumhurbaşkanının en büyük mücadelesinin enflasyon olduğunu söylemesi doğrudur; fakat gerçek enflasyon, vatandaşın bütçesi üzerinde hâlâ çok yüksektir. Unutulmamalıdır ki köprü ücretlerinin artışı diğer temel gıda ve ihtiyaç maddelerinin fiyatlarını da yükseltmektedir.

Ekonomik Politikalarda Eleştiriler

DEM Parti Kocaeli Milletvekili Ömer Faruk Gergerlioğlu, zamları eleştirerek ekonomik politikaları sert bir dille kınadı:

  • Köprü ve otoyol ücretlerine gelen fahiş artışlar vatandaşları zor durumda bırakmaktadır. Sıklıkla yapılan zamlar, halkın alım gücünü etkileyen bir zulüm tablosu sergilemektedir.
  • Fatih Sultan Mehmet ve 15 Temmuz Şehitler Köprüsü’nde son bir yılda yapılan artış %313’ü bulurken, Osmangazi Köprüsü’ndeki artış %274 olmuştur. Asgari ücrete yapılan artışı ise %30 olarak belirlenmiştir.
  • Halkın üstüne yüklenen bu maliyetler, iktidarın mevcut ekonomi yönetiminin bir sonucudur ve bu duruma itiraz etmek herkesin görevidir.

Baskı ve Yüksek Maliyetler

CHP Manisa Milletvekili Ahmet Vehbi Bakırlıoğlu, zamların aslında bir soygun olduğunu ve bu zamlardan elde edilen kaynakların hastğn dışındaki yandaş firmelere akıtıldığını ifade etti:

  • Köprü ve otoyol geçiş ücretlerine yapılan zamlar gündemde kalmaya devam ediyor. Bu artışlar, kamu-özel iş birliği projelerinin getirdiği yükümlülüklerin sonucudur.
  • 15 Temmuz Şehitler Köprüsü ve Fatih Sultan Mehmet Köprüsü’nde ücretlerin 33 liradan 47 liraya, Osmangazi Köprüsü’nde 555 liradan 795 liraya, ve 1915 Çanakkale Köprüsü’nde de benzer şekilde artışlar yaşanmıştır.
  • Bu düzen, halkın kazandığı paralarla oluşturulmuş bir ekonomik yapıya sahiptir ve bu nefes alması gereken halkın sırtından geçen bir vurgun sistemidir.

Bütün bu olaylar, kamu kaynaklarının nasıl yönetildiğini ve kimin faydalanıp kimin zarara uğradığını gösteren önemli bir örnektir. Bu düzenin daha fazla sürdürülmesine olanak tanımamak mevcut şartların gereğidir.

“`

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir